Kurt Himpe
Gemeenteraadslid & Fractieleider N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Commissies
  Fractie
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

     
  Contact:
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  T & F 051- 31.54.79 | 0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
   

 

     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Winkelcentrum Aurora: gesel of zegen?

De Weekbode

9 november 2007

Het voornemen om in de oude fabrieksgebouwen Aurora aan de Krekelmotestraat een mega-winkelcomplex te ontwikkelen zorgde voor controverse in deze raadszitting : Vlaams Belang en N-VA vrezen dat het complex de doodsteek kan betekenen voor sommige Izegemse handelaars, VLD en de meerderheidspartijen zagen in deze plannen precies een opportuniteit voor Izegem als handelscentrum.

De plannen die de NV Immaura en de Brugse projectontwikkelaar De Vlier voorleggen zijn in elk geval niet min : 17.000 vierkante meter verkoopsoppervlakte voor 23 winkels, dat behoort al tot de grotere complexen van de provincie. Voor Stefaan Sintobin (VB) is het dan ook duidelijk dat dit voor flink wat concurrentie zal zorgen voor onze middenstanders, die het nu al niet gemakkelijk hebben. Hij vroeg het schepencollege dan ook naar zijn visie op dit dossier. "Over welke wettelijke middelen beschikt u om dit dossier bij te sturen, en welke compenserende maatregelen hebt u eventueel in petto voor onze handelaars ?", aldus nog Sintobin, die zich ook vragen stelde bij de omgevingswerken en de verkeersafwikkeling.

Op dat laatste punt ging Kurt Himpe door namens N-VA. "In de bouwvergunning moet duidelijk de opschortende voorwaarde ingeschreven worden dat het winkelcomplex pas kan openen als de weginfrastructuur volledig is aangelegd. Dit geeft ons meteen ook wat extra tijd om bijkomende initiatieven uit te werken ter promotie van het Izegemse handelcentrum in de binnenstad. Heel belangrijk wordt ook het tijdstip waarop de Grote Markt wordt heraangelegd. Als deze werken pas starten nadat het complex open is, dan krijgen onze handelaars geen kans om te concurreren, wat tot drama's zal leiden".

NoŽl Vansteeland van VLD was veel milder gestemd. "Ik heb geen glazen bol en weet dus ook niet wat de impact van dit nieuwe centrum zal zijn, maar het komt er toch, dus laat ons maximaal gebruik maken van de opportuniteiten die het biedt. En nog dit : het nieuwe centrum voorziet maar liefst 600 parkeerplaatsen, misschien moeten wij dit ook maar doen in ons stadscentrum".

Peter Defreyne (CD&V) pleitte voor realisme. "Het zou verkeerd zijn als we bij de bevolking de indruk wekken dat wij de komst van dit centrum kunnen tegenhouden. We moeten weliswaar kritisch maar vooral professioneel omgaan met dit nieuwe gegeven : via Centrum Management, citymarketing, enz..."

Myriam Vanlerberghe (SP.A) wond er geen doekjes om. "Laat ons toch niet hypocriet zijn, de Izegemnaar gaat nu toch ook al elders. Wie van ons gaat niet naar Kuurne of Roeselare ? Wel, straks kunnen we deze plaatsen inruilen voor het nieuwe centrum in eigen stad, en we zullen tenminste geen dure Roeselaarse parkeerboetes meer moeten betalen. En laat ons niet vergeten : hier is toch ook een stuk nieuwe tewerkstelling mee gemoeid !"

"Voor ons weegt het positieve in het project door", aldus schepen Joris Claeys (CD&V). "Stedenbouwkundig is er trouwens niet zo veel op aan te merken : het past volledig in de visie van hergebruik van verlaten bedrijfssites zoals ze in het ruimtelijk structuurplan wordt ontwikkeld. En wat de concurrentie met onze handelaars betreft : het gaat hier wel degelijk om een aanvullend segment van winkels van minimaal 600 vierkante meter, die de aantrekkingskracht van Izegem ten goede kunnen komen. Studies wijzen trouwens uit dat 20 % van de bezoekers wel geneigd zouden zijn om ook nog eens door te rijden tot in het stadscentrum". Voor Claeys staat het ook als een paal boven water dat de verkeersafwikkeling in orde moet zijn voor het complex kan opengaan. "Al bestaan er hier geen toveroplossingen en moeten we ons neerleggen bij het feit dat de definitieve organisatie van het afrijdend verkeer pas zal kunnen na goedkeuring van het GRUP en we ons dus voorlopig zullen moeten behelpen via de Heibrugstraat. Maar in alle geval : de tweede toegang tot het Auroraterrein die nu nog bestaat aan de Heibrugstraat, die wordt volledig afgesloten.".

(Jos Remaut)