Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Stationsloketten sluiten in het weekend en in namiddag

De Standaard

5 september 2017

Een ticket kopen aan een automaat: het lijkt handig en snel, maar niet iedereen lijkt ervoor gewonnen. De beslissing van de NMBS om de fysieke loketten in 33 Vlaamse stations in het weekend of in de namiddag op weekdagen te sluiten, stuit dan ook op veel kritiek. 'Dit is een achteruitgang op het vlak van klantvriendelijkheid', zegt Kurt Himpe (N-VA), schepen van Mobiliteit in Izegem. Daar sluiten de loketten vanaf 2 oktober tijdens de week in de namiddag.

Maar niet alleen politici zijn tegen, ook senioren steigeren. 'Er moet toch personeel beschikbaar zijn voor vragen?', zegt Walter Bague, secretaris van de seniorenadviesraad in Knokke-Heist. 'Waarom moet dat vandaag de dag toch allemaal met de computer? Klantvriendelijkheid bestaat niet meer. Voor onze leden wordt het zo een stuk moeilijker om tickets te kopen.'

Werkende automaten

Het station van Knokke is het zwaarst getroffen West-Vlaamse station. Daar sluiten de loketten in het laagseizoen zowel tijdens de week als tijdens het weekend in de namiddag.

In Ieper sluit het loket 's namiddags op weekdagen, in Waregem in het weekend. In Menen en Harelbeke gaan de loketten het volledige weekend dicht. Harelbeeks burgemeester Alain Top (SP.A/Groen) vindt de situatie dubbel. 'Ik vind het goed dat de NMBS meegaat met de geautomatiseerde maatschappij. Maar dan moeten de automaten wel altijd werken.'

Bovendien betreurt Top ook dat er geen helpende hand meer is bij het kopen van tickets. 'Zo'n automaat kan niet zeggen welke formule het voordeligst is. Als je de opties niet kent, moet je misschien wel duurdere tickets kopen. En dat is jammer.'

Klantvriendelijk

Volgens de NMBS is de beslissing logisch. De automaten worden door bijna de helft van de klanten gebruikt, terwijl dat in 2013 nog maar tien procent was. 'Tegelijk is het aandeel van de loketten in diezelfde tijdsperiode gedaald: van 70 procent naar 42,5 procent', zegt Geert Dierckx, woordvoerder voor de NMBS in West-Vlaanderen. Dat het computersysteem minder klantvriendelijk zou zijn, betwist de NMBS. 'We hebben sinds 2013 het aantal ticketautomaten verzesvoudigd: in totaal staan er nu 750. Je kunt er zo goed als alles kopen en je kunt er zelfs je abonnement verlengen.'

De NMBS zet in september verkoopbediendes bij de automaten om de klanten te begeleiden. Verenigingen die dat willen kunnen een infosessie aanvragen.

Letterlijk in de kou staan de reizigers niet. De wachtzalen blijven gewoon open, al zijn de loketten dicht. 'Zo willen we het comfort van de reiziger behouden', zegt Dierckx. 'Ook op het treinaanbod heeft deze beslissing geen invloed.' Een goed punt, vindt Himpe. 'Het is een zeer goede zaak dat de wachtzalen open blijven voor wachtende reizigers.'

(KVO)