Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Stations gaan dicht in namiddag en in weekend

Het Nieuwsblad

5 september 2017

Wat uitleg vragen over een ticket, informatie vragen over een vertraging. Het kan vanaf 2 oktober niet meer altijd in de stations in Harelbeke, Menen, Waregem, Izegem, Ieper en Knokke. De loketten in die stations gaan vanaf dan dicht in het weekend.

Een treinkaartje kopen aan een automaat: het lijkt handig en snel, maar niet iedereen is ervoor gewonnen. De beslissing van de NMBS om de fysieke loketten in het weekend of op weekdagen in de namiddag te sluiten in 33 Vlaamse stations, stuit dan ook op veel kritiek. “Dit is een achteruitgang wat betreft klantvriendelijkheid”, vindt Kurt Himpe (N-VA), schepen van Mobiliteit in Izegem. Daar sluiten de loketten vanaf 2 oktober op weekdagen in de namiddag.

Maar niet alleen politici zijn tegen, ook senioren steigeren. “Dit gaat toch niet?”, foetert Walter Bague, secretaris van de seniorenadviesraad in Knokke-Heist. “Er moet toch personeel beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden? Waarom moet dat vandaag de dag toch allemaal met de computer? Klantvriendelijkheid bestaat niet meer. Voor onze leden wordt het opnieuw een stuk moeilijker om een treinkaartje te kopen.”

Het station van Knokke is het zwaarst getroffen station in West-Vlaanderen. Daar sluiten de loketten in het laagseizoen elke namiddag, zowel in de week als in het weekend.

Duurdere tickets

In Ieper sluit het loket in de namiddag tijdens den week, in Waregem 's namiddags in het weekend. In Menen en Harelbeke gaan de loketten het hele weekend dicht. Harelbeeks burgemeester Alain Top (SP.A/Groen) vindt de situatie dubbel. “Ik vind het goed dat de NMBS mee gaat met de geautomatiseerde maatschappij. Maar dan moeten die automaten wel altijd werken.”

Bovendien betreurt Top ook dat er geen helpende hand meer is bij het kopen van tickets. “Zo'n automaat kan niet zeggen welke formule het voordeligst is. Als je de opties niet kent, word je misschien wel duurdere tickets aangerekend. En dat is jammer.”

Helft gebruikt automaat

Volgens de NMBS is de beslissing logisch. De automaten worden door bijna de helft van de klanten gebruikt, terwijl dat in 2013 nog maar 10 procent was. “Tegelijkertijd is het aandeel van de loketten in diezelfde tijdsperiode gedaald: van 70 naar 42,5 procent”, zegt Geert Dierckx, woordvoerder voor de NMBS in West-Vlaanderen. Dat het minder klantvriendelijk zou zijn, betwist de NMBS. “We hebben sinds 2013 het aantal ticketautomaten verzesvoudigd: in totaal staan er nu 750. Je kan er zo goed als alles kopen en er je abonnement mee verlengen.”

De NMBS zet in september mensen bij de automaten om de klanten te begeleiden. Verenigingen die dat wensen, kunnen een infosessie aanvragen over het gebruik van de automaten.

Letterlijk in de kou staan de reizigers dan weer niet. De wachtzalen blijven gewoon open, ook al zijn de loketten dicht. “Zo willen we het comfort van de reiziger behouden”, zegt Dierckx. “Ook op het treinaanbod heeft deze beslissing geen invloed.” Een goed punt, vindt Himpe. “Het is een zeer goede zaak dat de wachtzalen open blijven en de mensen daar kunnen wachten.”

(Karen Verhulst)