Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Laatste stuk van Vaartspoor verdwijnt

Het Nieuwsblad

22 december 2016

Terwijl langs de Zuidkaai stukje per stukje de laatste rails van wat ooit het 'Verbindingsspoor der Vaartkaai' was, worden opgebroken, wordt het archief van dat spoor aan de stad overhandigd.

Telkens als er werken zijn op de Zuidkaai verdwijnt een stukje van het spoor op die kaai. De rails waren niet zomaar een noodzakelijk kwaad, maar dragen een hele geschiedenis met zich mee. Het is al even geleden dat de laatste zware dieselloc de Zuidkaai verliet. Toch bleven de rails veel langer liggen. “Intussen is de spoorverbinding naar aanleiding van werken door Aquafin grotendeels opgebroken en ook de CVBA 'Verbindingsspoor der Vaartkaai' die de sporen beheerde, is intussen ontbonden. “Dat was het moment om de archiefstukken van de vennootschap niet verloren te laten gaan en een regeling te treffen zodat de documenten in het Izegemse stadsarchief kunnen terechtkomen”, zegt schepen van Mobiliteit en Archief Kurt Himpe (N-VA).

De geschiedenis gaat terug tot in 1922, toen de samenwerkende vennootschap 'Raccordement Industriel du quai du Canal à Iseghem' werd opgericht om een spoorverbinding tot stand te brengen en uit te baten vanaf het toenmalige Izegemse goederenstation tot aan de industrieterreinen en de handelskaai van het kanaal. De spoorverbinding was heel belangrijk voor de uitbouw van het historische industrieterrein langs het kanaal.

“Maar uit het archief blijkt dat de kosten voor het onderhoud en de instandhouding van de spoorverbinding heel hoog waren. Briefwisseling tussen de NMBS en de vennootschap toont ook aan dat de spoorwegmaatschappij vaak vragen stelde over noodzakelijke herstellingen. De kostprijs hiervan en de zware concurrentie van het vrachtwagenvervoer nekte de goederentreinen.” In 2001 was er een laatste spooractiviteit.

(Frank Meurisse)