Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

"Kom me gjel junnen bataklang noar Izegem"

Het Laatste Nieuws

31 januari 2015

'Commerce doen in Izegem, eentwuk voe joe??' Die woorden prijken vanaf vandaag op de affiches die het stadsbestuur overal zal verspreiden. Met een sappig dialect wil het bestuur ondernemers warm maken om een zaak op te starten in Izegem. Daarmee hoopt de stad ook de leegstand te bestrijden.

Stutteverkwoper, bjénouwer, soeppekot, superette, allwoizn,... Het zijn maar enkele van de suggesties voor nieuwe zaken die de stad op de affiche plaatst. "We beperken ons niet tot niches", lichten economieschepen Kurt Himpe (N-VA) en burgemeester Bert Maertens toe. "Iedereen is welkom. We zetten ook de troeven van de stad op de affiche in de kijker, zoals startersondersteuning, de wekelijkse zaterdagmarkt en onze dynamiek." Op de affiche klinkt dat dan als ne stad woda minsen centroal stoan en ideole ligginge.

De komende weken verschijnen de affiches in het Izegemse straatbeeld. Niet alleen op etalages van handelaars, maar ook op andere plaatsen. "De affichecampagne kwam tot stand na overleg met notarissen en vastgoedmakelaars", verduidelijkt Himpe." De affiches verspreiden we daarom ook in de stadsgebouwen, bij vastgoedmakelaars en interimkantoren."

Eerdere campagne

Enkele jaren geleden lanceerden Unizo en de stad al een gelijkaardige campagne. Toen hingen ze kleurrijke affiches op leegstaande handelspanden die verwezen naar bepaalde winkels die er te kort waren. Op de foto's prijkte toen handelswaar die er mogelijk kon verkocht worden. Zelfs nu nog hangen nog veel van die stickers op dezelfde plaats, maar daar laat de stad zich niet door afschrikken. "Die vorige campagne had geen of nauwelijks effect, maar dat houdt ons niet tegen", reageert de schepen. ""We hebben er niets mee te verliezen en ze is makkelijker op te pikken omdat ze op meer locaties hangt. Iemand die bijvoorbeeld werk zoekt en naar een interimkantoor trekt, zal er die affiche vinden. Dan kan hij het idee oppikken om misschien zelf een zaak te starten. Bovendien geldt de campagne voor de hele stad en niet alleen voor het handelscentrum."

Overzicht van panden

Ondertussen is de projectleider lokale economie ook bezig met het uitwerken van een databank van beschikbare handelspanden in de stad. Bedoeling is om potentiële starters en investeerders onmiddellijk een overzicht van mogelijke locaties te geven. Daarvoor werkt ze samen met vastgoedmakelaars en notarissen. De stad besliste eerder al dat elk nieuw gebouw niet vanzelfsprekend een winkelpand op de gelijkvloerse verdieping zal krijgen tot de oude een invulling hebben. De stadswebsite zal ook aangepast worden zodat op het onderdeel lokale economie alle info voor handelaars en starters is gebundeld.

(Valentijn Dumoulein)