Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

N-VA wil meer aandacht voor wagens

Het Laatste Nieuws

26 november 2011

Het nieuwe mobiliteitsplan blijft Izegem beroeen. Nadat eerder al het Actiecomité voor Zelfstandigen Izegem er tegen protesteerde, stelt nu ook N-VA wijzigingen voor met meer aandacht voor de automobilist.

het stadsbestuur stelt in het mobiliteitsplan het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en personenwagens, nvdr) voorop. N-VA stelt echter het KNIK-principe voor, met meer aandacht voor de automobilist. "Het Izegemse centrum moet dus bereikbaar blijven", zeggen raadsleden Kurt Himpe en Trui Tytgat (N-VA). "Iedereen moet mobiel kunnen zijn en kunnen kiezen welk vervoersmiddel ideaal is voor die verplaatsing. Izegem is geen typische winkelstad en dus blijft ook de wagen een vervoersmiddel om te winkelen. Daarom heeft N-VA een alternatief mobiliteitsplan voorgesteld waarbij we ook de doorstroming van de wagen in het centrum alle kansen geven."

De partij stelt ook enkele concrete voorbeelden van het KNIK-principe voor het Izegemse mobiliteitsplan voor. Zo wil ze bij de herinrichting van de stationsomgeving een knooppunt voor overstapmogelijkheden, een realistische zone 30 voor fietsers en voetgangers en extra parkeerplaatsen op de site van de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord.

Volgens schepen Dirk Van Walleghem (CD&V) zijn bijna al die opmerkingen in het mobiliteitsplan verwerkt. verder herhaalt de schepen dat het STOP-principe het uitgangspunt van een Vlaams decreet uit 2009 was en dat lokale mobiliteitsplannen zich daar moeten aan spiegelen. "Het N-VA - voorstel is niet alleen onwettelijk, het zou ook desastreuze gevolgen hebben voor Izegem, die in deze legislatuur al voor meer dan één miljoen euro aan subsidies heeft binnengehaald."

(Valentijn Dumoulein)