Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privť: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

43 ongevallen in tien jaar in Kachtemsestraat

Het Nieuwsblad

30 maart 2011

Sinds 2001 gebeurden er in de Kachtemsestraat al 43 ongevallen. Dat vernam gemeenteraadslid Kurt Himpe (N-VA) van de politiediensten.

Het raadslid kaart de kwestie morgenavond aan op de commissie Openbare Werken en Mobiliteit. Aanleiding van de vraag was het verkeersongeval dat zaterdag op het kruispunt van de Kachtemsestraat en de Leo Bekaertlaan gebeurde. Een autobestuurder zag de betonnen blokken te laat, raakte die en ging over de kop.

"In de voorbije jaren gebeurden er in de Kachtemsestraat twintig ongevallen met stoffelijke schade en 23 ongevallen met lichamelijk letsel of gewonden. Het ongeval van vorige zaterdag is in deze statistieken ook opgenomen. Maar uiteraard zijn er ook verkeersongevallen die niet in de statistieken opgenomen worden. In elk geval is 43 ongevallen niet min voor een straat waar een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt", stelt Himpe. "Maar er kan niet gezegd worden dat de politiediensten er geen controleacties houden. Zo waren er in 2010 in totaal zeventien snelheidscontroles waarbij bijna 4.000 wagens gecontroleerd werden. Meer dan 200 bestuurders liepen er vorig jaar tegen de lamp."

Betonblokken

Ter hoogte van het kruispunt van de Kachtemsestraat en de Leo Bekaertlaan staan enkele betonblokken die de wegverschuiving aanduiden. "Maar blijkbaar kan de aanduiding veel beter. Uit de gegevens over de omstandigheden van de ongevallen die daar gebeurden, blijkt dat er telkens een aanrijding is met de betonblokken. Dus een verkeerde inschatting van de situatie, maar eerlijkheidshalve moet ook gezegd worden dat er ook al dronkenschap in het spel was", aldus Himpe. "De wegverschuiving op het kruispunt is een efficiŽnte snelheidsremmer, maar een betere signalisatie kan zeker een aantal ongevallen vermijden. Sinds 2001 gebeurden er op het kruispunt al zeven ongevallen waarbij vijf mensen gewond raakten."

(Frank Meurisse)