Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Investering kanaal broodnodig

De Streekkrant

12 mei 2010

Voor de viering van het 150-jarig bestaan van het kanaal Roeselare-Leie heeft de Izegemse gemeenteraad een samenwerkingsprotocol met de gemeenten langs het kanaal goedgekeurd. Nu kan men activiteiten voor het feestjaar en een gebiedsprogramma uitwerken.

Het protocol is een samenwerking tussen Roeselare, Izegem, Ingelmunster, Oostrozebeke, Wielsbeke en Ooigem. Samen met een reeks streekpartners zoals de provincie West-Vlaanderen en de West-Vlaamse Intercommunale zullen ze een reeks activiteiten organiseren naar aanleiding van de viering van 150 jaar kanaal Roeselare-Leie, die voor 2012 voorzien is.

Er zal ook een gebiedsprogramma uitgewerkt worden in verband met economie, toerisme, recreatie en mobiliteit. Zo zal bepaald worden hoe de kanaalzone in de toekomst zich op al deze gebieden verder zal ontwikkelen. De toegankelijkheid van het kanaal blijft bijvoorbeeld een belangrijk aandachtspunt. De NV Waterwegen en Zeekanalen is vragende partij om de bruggen over het kanaal aan te passen. Ze voorzien in de toekomst immers een sterke groei van de scheepvaart op het traject. De komst van een nieuwe containerterminal in Roeselare betekent bijvoorbeeld dat de vrije doorvaarhoogte van de centrumbrug in Ingelmunster 1,4 meter hoger moet worden. De bouw van een nieuwe brug is gepland tussen 2012 en 2015.

Gemeenteraadslid Kurt Himpe ijvert voor meer investeringen in het kanaal. "De beperkingen spelen de bedrijven parten. Zo meerde begin juli 2009 in Roeselare een binnenschip aan met een laadvermogen van 1900 ton, maar het schip transporteerde slechts 1500 ton omdat het kanaal niet diep genoeg is en lage bruggen een lege terugvaart belemmeren. Een verschil van 400 ton, maar de vervoerskosten blijven dezelfde”, aldus Himpe.

(VADU)