Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Aansluiting treinen loopt mank

De Standaard

15 januari 2010

"Sinds de invoering van nieuwe dienstregelingen van de NMBS, moeten pendelaars soms tot een uur wachten op aansluiting." Dat zegt N-VA'er Kurt Himpe.

De NMBS voerde halfweg december een nieuwe dienstregeling in voor haar treinen. Ook in Lichtervelde veranderden de uren. Maar volgens N-VA lopen de aansluitingen in de soep.

"Vroeger wachten de treinen van lijn 66, tussen Kortrijk en Brugge, en de treinen van lijn 73, tussen De Panne en Gent, op elkaar. Maar sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling is dit niet meer het geval en gebeurt het vaak dat bij een vertraging op de ene lijn de treinreizigers hun verbinding missen. De NMBS en Infrabel hebben afgesproken om niet of minder lang te wachten op een trein met vertraging," zegt het Izegemse N-VA-gemeenteraadslid Kurt Himpe. "In dergelijke gevallen moet de reiziger een uur wachten, aangezien niet alle treinen op deze lijnen halt houden in het station van Lichtervelde. Net dit zorgt ervoor dat de problematiek in Lichtervelde zeer specifiek is: de treinreiziger heeft geen enkel alternatief. In grotere stations als Kortrijk en Brugge zijn er meer treinen, maar die mogelijkheden zijn er niet in Lichtervelde."

Een collega van Himpe moest op die manier al vijf uur wachten in twee weken pendelen. "Door niet langer te wachten op treinen met vertraging, zullen de stiptheidscijfers van de treinritten ongetwijfeld positiever zijn, maar de treinreiziger is er de dupe van. Blijkbaar zijn de statistieken van de treinen belangrijker dan de reizigers."

Volgens de NMBS hanteren elke trein en station voorgedefinieerde wachttijden om vertragingen enigszins te kunnen opvangen. Die wachttijden bestaan al langer, maar werden in het verleden minder strikt toegepast.

"Vandaag zijn die regels strikter om sneeuwbaleffecten te vermijden. Want als de ene trein te lang wacht, heeft dat sowieso gevolgen voor andere treinen op het spoornet. De gevolgen van een trein die niet op tijd vertrekt, stapelen zich snel op. Dit is nefast voor de dienstregeling op het volledige net," aldus de NMBS-woordvoerder. "In uitzonderlijke situaties kunnen die wel worden aangepast."

N-VA Kamerlid Patrick De Groote wil eerstdaags minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) interpelleren en vragen om oplossingen voor Lichtervelde.

Wie in het station van Lichtervelde aankomt in een trein met vertraging, moet in het beste geval de aansluitende trein achterna hollen. Stefaan Beel

Wie in het station van Lichtervelde aankomt in een trein met vertraging, moet in het beste geval de aansluitende trein achterna hollen.

(Arne Vansteenkiste - Foto: Stefaan Beel)