Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privé: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

"Nood aan betere accommodatie"

De Weekbode

8 februari 2008

"In Izegem zijn er een tiental bushaltes die jaarlijks meer dan 1000 reizigers te verwerken hebben, maar de accommodatie van veel haltes laat echter te wensen over." Dat zeggen N-VA - gemeenteraadsleden Kurt Himpe en Trui Tytgat. Ze vragen dat de stad dit probleem grondig aanpakt. Een aantal zaken kunen zelfs al op korte termijn gerealiseerd worden.

Kurt Himpe en Trui tytgat zochten bij De Lijn de cijfers op van het aantal opstappende en afstappende reizigers voor de Belbus aan de tien drukste bushaltes in Izegem voor 2005 en 2007. Daaruit blijkt dat het aantal mensen dat van de belbus gebruik maakt, met meer dan 1000 is gestegen in die twee jaar en dat er geen enkele bushalte minder dan 1000 op- en afstappende reizigers telt.

"Maar bij heel wat bushaltes laat de accommodatie te wensen over", zeggen Kurt Himpe en Trui Tytgat van de N-VA. "De schuilhuisjes zijn vaak niet toegankelijk voor mensen met een handicap, omdat ze niet gelijk met de grond zijn ingewerkt. En bij heel wat bushaltes staan er geen fietsrekken of vuilnisbakken. De Lijn zelf stelt een aantal criteria op waaraan een bushalte zou moeten voldoen. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de haltes niet aan die criteria voldoen. Acht van de vijftien haltes hebben geen schuilhuisje, terwijl er aan vier haltes nog wel degelijk ruimte is."

"Slechts twee van de zeven schuilhuisjes zijn gelijk met de grond ingewerkt, zeven haltes hebben geen zitbank, tien hebben geen vuilnisbak en geen fietsrek. Uit die cijfers blijkt meestal ook dat het gebruik van een bushalte vaak samenvalt met de accommodatie van die halte."

Aanpak op korte termijn

Beide raadsleden pleiten voor een aanpak op korte en lange termijn. "Op korte termijn zouden de twee bushaltes "Maria Rustoord" en "Ten Bos", die heel dicht bij mekaar liggen in de Meensesteenweg, best samensmelten. De halte "Maria Rustoord", ter hoogte van de ingang van het oude rusthuis, kreeg in 2007 slechts 314 reizigers te verwerken, terwijl de halte "Ten Bos" iets verderop 1400 reizigers had. Volgens ons zou men daar best alleen de bushalte "Ten Bos" behouden, er een schuilhokje plaatsen met zitbank, fietsenrek en vuilnisbak."

"Ook in de mentenhoekstraat aan "De Drie Gezellen" is de accommodatie allesbehalve ! Er is geen schuilhokje en zelfs de reizigersinformatie kan er niet meer gelezen worden. Ook die halte kan vrij snel aangepast worden. De halte aan het Sint-Jozefscollege heeft wel een schuilhokje en een zitbank, maar geen fietsenrek. En precies daar zou er wel één moeten staan, want nu zijn er vaak leerlingen die hun fiets tegen dat schuilhuisje parkeren. De bushalte "De Jager" in de Ardooisestraat heeft een schuilhuisje en de N-VA vraagt om die halte gelijk met de grond te maken, een fietsenrek en een vuilbak te plaatsen, nu er daar toch werken aan de gang zijn. In 2007 waren er immers 2500 reizigers die van de halte gebruik maakten."

Op lange termijn

"Op lange termijn vraagt de N-VA de stad alle schuilhuisjes gelijk met de grond in te werken, zodat ze zonder drempel toegankelijk zijn, een fietsenrek en een vuilnisbak te plaatsen bij de haltes die veel gebruikt worden, een zitbank te plaatsen aan de haltes waar geen schuilhuisje is en die toch veel gebruikt worden, nieuwe halteborden te plaatsen (de meeste zijn onleesbaar geworden, red.) en de "gevaarlijke" bushaltes aan te pakken, zoals de halte "Kokelarestraat" in de Leenstraat. De reizigers moeten daar tusen het hoge gras en naast het fietspad en de rijweg wachten op hun bus. Er is ook geen verharde ondergrond en de verlichting is onvoldoende."

De bushaltes moeten door de stad zelf ingericht worden. "Maar de stad kan daarvoor subsidies krijgen", stellen Kurt Himpe en Trui Tytgat.   

(Ivan Balliu)