Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privť: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Izegem verkoopt het riolennet aan Infrax

De Weekbode

4 april 2008

Hoewel de agenda van de commissie Openbare werken & mobiliteit vorige donderdagvond slechts zeven actuele punten bevatte werd er meer dan twee uur stevig gediscussieerd tussen meerderheid en oppositie. Ondermeer over de verkoop van het rioleringsnet.

Er werd van wal gestoken met het onderzoek naar de mogelijkheid om 'kiss and ride'-zones aan de lagere scholen in te richten. Commissaris Martin Courtens liet weten dat er een vraag in dit verband was van de Sint-RafaŽlschool, de Heilig Hartschool en de basisschool in Kachtem. "We zouden wat experimenten uitvoeren eind mei en begin juni om te zien hoe een dergelijke zone in de praktijk werkt. We maken een plaats vrij van 30 meter en politieagenten zien toe op het vlotte verloop. Als de evaluatie positief is kan dan op 1 september 2008 gestart worden met de 'zoen en broem-zones' aan de lagere scholen."

Willy Verledens (SP.a-Groen!) gaf toe dat het probleem niet gemakkelijk op te lossen is. "Er zijn maar negen lagere scholen en 175 agenten in de Riho-zone. Zou het brengen en halen van de kinderen niet met agenten ordelijk kunnen verlopen ?"

De repliek van de commissaris ging in de richting van de omwonenden die klachten hadden over de auto's die voor hun oprit parkeren. "Jammer dat ik het moet zeggen maar boetes uitdelen helpt het best."

Drie opties voor rioleringsnet

Schepen Dirk Van Walleghem ( CD&V) omschreef de keuze bij de gemeentelijke saneringsopdracht als wellicht de belangrijkste beslissing in deze legislatuur. "Er zijn drie opties waaruit we moeten kiezen. RioAct is een samenwerkingsverband tussen VMW en Aquafin. Zij zullen hun knowhow ter beschikking van de stad stellen en voor de hulp bij het onderhoud van het gescheiden riolennet zullen zij per project aan de stad factureren. Als je weet dat tegen 2015 alle afvalwater gescheiden moet worden geloosd, dan staat de stad voor een enorme uitdaging. We kunnen ook zelfstandig blijven maar dan hebben we extra personeel nodig op de technische dienst en ook meer competenties wat de IBA's betreft. Dit zijn individuele behandelingen van afvalwater in het buitengebied van de stad waar nu geen riolennet aanwezig is en waar dat aanleggen ervan veel meer zou kosten dan een project per woning."

De derde mogelijkheid is samengaan met Infrax. Dit betekent dat zij dan eigenaar worden van ons riolennet en de geplande werken maximaal gaan begeleiden. Het voordeel is dat de stad een verkoopsvergoeding krijgt en daarbij nog een pakket Infrax-aandelen. Concreet zou dat in 2008 2 ,5 miljoen euro cash zijn en in 2010 nog eens zoveel. Het dividend van de aandelen zou jaarlijks 150.000 euro in de stadskas brengen. Voorbeelden van steden die voor Infrax kozen zijn de steden Hasselt, Sint-Truiden en Tongeren, dat zijn toch niet de minsten."

Oppositie niet akkoord

Kurt Himpe (N-VA) liet weten dat zijn fractie kiest voor RioAct. "Op basis van de uitwerking van de gevallenstudie voor de Kortrijksestraat en die voor de Ardooisestraat. De twee externe partners hebben elk hun eigen pro's en contra's. Dat de uitbouw van de riolering een zware financiŽle opdracht zal zijn, valt niet te ontkennen. Maar wat de aandelen van Infrax waard zullen zijn, is onmogelijk in te schatten en dat blijft dus een risicofactor. Bij RioAct zijn de uitstapmogelijkheden veel vlotter. Opzeggen met een termijn van 12 maanden is op elk ogenblik mogelijk."

Ook de fracties van Open VLD en Vlaams Belang zagen geen heil in de keuze van de meerderheid. Daar viel te horen dat je riolennet uit handen geven gelijkstond met je beslissingsmacht opofferen. Wat toch in strijd is met de gemeentelijke autonomie.

Nieuwe voetpaden

Ambtenaar van de stedelijke technische dienst Freddy Callewaert lichtte het voorstel 2008 voor de voetpaden toe. "De laatste jaren werd de heraanleg vooral per wijk aangepakt. In enkele jaren werd een serieuze inhaalbeweging doorgevoerd. Alleen de Pieter Boncquetwijk is achter gebleven. Dit heeft te maken met het ondergronds brengen van diverse nutsleidingen. Nieuwe voetpaden komen er in de Kortrijksestraat tot aan de Groeningestraat, de Eigenhaardstraat, de Hogestraat van de school tot op het Hoge, en de Sint-Jansstraat."

(Luc De Backere)