Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privť: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Persartikel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Herwaardeer het technisch onderwijs

Vraag & Aanbod

2 mei 2006

De initiatieven van de RTC's zijn gegroeid in een context van gebrek aan middelen, mensen en kwaliteit in het technisch onderwijs. De bekende paradox van de arbeidsmarkt kwam niet zomaar uit de lucht vallen. De kwaliteit van het technisch onderwijs werd lang ondergewaardeerd. Pas de laatste jaren neemt de overheid initiatieven om de reputatie en de aantrekkingskracht te verbeteren.

In Vlaanderen heeft het "watervalprincipe" heel lang de instroom in het technisch onderwijs gedomineerd. Teveel ouders kiezen voor ASO en zien een technische opleiding slechts als een tweederangs uitwijkmogelijkheid wanneer hun kind niet geschikt blijkt voor het ASO. We ontvingen een opiniestuk van Kurt Himpe, leraar en coŲrdinator aan het VTI van Izegem die de problematiek nog eens duidelijk verwoordt: "Het is een paradox: er is een hoge jongerenwerkloosheid, maar vele vacatures geraken nauwelijks of niet ingevuld. Die knelpuntberoepen zijn nochtans niet alleen "vuile" of slecht betaalde jobs. Vaak handelt het om probleemberoepen die een uitstekende kans bieden op vast werk en een goed loon. En toch kiezen heel wat jongeren niet voor de opleiding die zicht biedt op zo'n toekomstberoep."

"Het loopt al mank bij de oriŽntering. Veel leerlingen starten in een studierichting die hen niet past. Ouders stimuleren hun zoon of dochter nog te veel om een ASO-richting te volgen, omdat studierichtingen die op een toepassing gericht zijn als minderwaardig beschouwd worden tegenover studierichtingen die denkwerk eisen. Dat is een foute redenering, want ook technische richtingen zoals industriŽle wetenschappen of elektromechanica bieden alle kansen op succesvol hoger onderwijs. De leerlingen met een foute keuze komen via een watervaltechniek uiteindelijk in een voor hen gepaste studierichting terecht. Maar dan hebben ze door die foute keuze ťťn of meerdere jaren achterstand en hebben ze bovendien met de stempel "mislukking" kennisgemaakt. 55 % van de beroepsleerlingen zat eerder in een ASO- of TSO-richting. Ook het onderwijs treft schuld. In het basisonderwijs komen techniek en technologie weinig aan bod en het evaluatiesysteem is nog te veel op kennis en kennisoverdracht gericht."

Himpe verwijst ook naar de bescheiden steun van de Vlaamse regering. In het Vlaams regeerakkoord 2004 is een herwaardering van het technisch en beroepsonderwijs opgenomen. "De concrete initiatieven moeten nu de kans krijgen op lange termijn te slagen en effectief te zijn. Op het terrein zijn er al dergelijke initiatieven. Projecten zoals "Pet af voor technische vorming" in West-Vlaanderen hebben die herwaardering als doel, om zo de instroom in het technisch en beroepsonderwijs te vergroten."