Kurt Himpe
Schepen & Provincieraadslid N-VA
  Startpagina
  Curriculum
  Agenda
|    
  Gemeenteraad
  Provincieraad
  Bevoegdheden
|    
  Verwijzingen
  Verkiezingen
  Publicaties
|    

 

     
  Contact stadhuis:
  Korenmarkt 10 | 8870 Izegem
  051- 33.73.00 | 0486- 63.46.13

  kurt.himpe@izegem.be 

 
  Contact privť: 
  Baronstraat 4 | 8870 Izegem
  0486- 63.46.13
  kurt.himpe@n-va.be
     
     
     

 

 

Actueel

 

Persmededelingen

Persoverzicht

 

Parlementaire vraag over relatie tussen internettoegang en studieresultaten

10 januari 2013

Op voorstel van N-VA - provincieraadslid Kurt Himpe werd naar aanleiding van een onderzoek door de Universiteit van Oxford een parlementaire vraag ingediend over de relatie tussen internettoegang en studieresultaten.

Uit het onderzoek over hoe tieners in het Verenigd Koninkrijk internet en andere mobiele toestellen gebruiken blijkt dat de voordelen van deze technologieŽn groter zijn dan de risico's. Het onderzoek werd in de periode 2008-2011 uitgevoerd door het onderwijsdepartement van de Universiteit van Oxford bij meer dan 1000 willekeurig gekozen huishoudens, gekoppeld aan regelmatige interviews met meer dan 200 tieners en hun ouders.

In de resultaten van de studie staat dat tieners die thuis geen toegang hebben tot internet een sterk gevoel van "onderwijskundige benadeling" hebben.

Al te vaak wordt onder andere in onderwijsmiddens ervan uitgegaan dat leerlingen thuis internettoegang hebben voor het afwerken van opdrachten, opzeoekwerk... Daartegenover staat dat in bepaalde scholen de leerlingen ook buiten de normale lesuren de mogelijkheid hebben om op school in computerlokalen aan de slag te gaan.

Vlaams parlementslid Wilfried Vandaele wil van de bevoegde onderwijsminister onder andere weten hoeveel leerlingen in het secundair onderwijs in hun thuissituatie geen internettoegang hebben. Hij wil ook weten of de minister over gegevens beschikt die een relatie aanduiden tussen internettoegang en de studieresultaten en wat de voornaamste conclusies zijn van dit onderzoek. Het is ook uitkijken naar het antwoord op de vraag op welke manier scholen aangemoedigd worden om leerlingen ook buiten de normale lesuren de kans te geven om in computerlokalen aan de slag te gaan.